Τα αυτοκίνητα που φέρουν φώτα Xenon πρέπει να τα έχουν εγκατεστημένα σε ΕΙΔΙΚΑ ΦΑΝΑΡΙΑ τα οποία θα φέρουν:
1. Φακούς σύγκλισης τύπου D.E. (όπως π.χ. των προβολέων ομίχλης του Leon I / Toledo 1M, πορείας Audi 8L, σειρά S, VW Passat, Leon Cupra κλπ.)
2. Σύστημα πλύσης με εκτόξευση νερού υψηλής πίεσης των εξωτερικών καλυμμάτων των φαναριών (Audi S3, σειρά RS, νέο Leon Cupra κλπ). Το φως Xenon "κρύβεται" εύκολα από την βρωμιά (χιόνι, σκόνη, λάσπη, έντομα κλπ) γι' αυτό και η συχνή πλύση των προβολέων είναι αναγκαία.
3. Σύστημα αυτόματης ρύθμισης ύψους δέσμης (που συνήθως υλοποιείται με τη χρήση 2 αισθητήρων ύψους - τοποθετημένων στο εμπρός αριστερό και πίσω αριστερό ψαλίδι αντίστοιχα - συνοδευόμενα από τον ειδικό εγκέφαλο σύγκρισης και αυτορύθμισης της αποκοπής της άνω δέσμης του φωτός που παράγεται από τον προβολέα. Το σύστημα αυτό χρησιμοποιεί το μοτέρ που είναι εντός των προβολέων μας, αλλά καταργεί την χειροκίνητη ηλεκτρική ρύθμιση του ύψους της δέσμης των φώτων από την καμπίνα (δίπλα στο ποτενσιόμετρο ρύθμισης της έντασης του εσωτερικού φωτισμού - οργάνων κλπ.). Το σύστημα μετράει και συγκρίνει το ύψος των εμπρός και πίσω ψαλιδιών και αντίστοιχα ρυθμίζει το φανάρι.
4. Η μέγιστη επιτρεπόμενη "θερμοκρασία" είναι 8000 Κelvin και όχι οτιδήποτε περισσότερο. Οι εργοστασιακές υλοποιήσεις γίνονται με λάμπες D2S και D2R θερμοκρασίας (από 3100 Κ στο παρελθόν έως και 6000 Κ σήμερα, αν και η συνηθισμένη Ευρωπαϊκή επιλογή είναι 4300 Κ). Αισίως και τελείως πληροφοριακά σας αναφέρω πως στην διεθνή αγορά βρίσκει κανείς εύκολα λάμπες Xenon με θερμοκρασία 14000 Κelvin !!!!.... μοβ του θανάτου. Περιττό θεωρείται να αναφέρω ότι οι λάμπες Xenon πρέπει να φέρουν φίλτρα αποκοπής ακτινοβολίας UV, διότι αλλιώς, φωτοπολυμερίζουν τα πλαστικά μέρη των προβολέων και τα καταστρέφουν.
Αυτά, για να είναι κανείς νόμιμος αλλά και τεχνικώς εντάξει κατά το 100%.
Υπάρχει βέβαια κι ένα "κόλπο" που κάνουν κάποιοι κατασκευαστές οι οποίοι τοποθετούν λάμπες xenon σε αυτοκίνητά τους χωρίς προβολείς D.E. αλλά με κάτοπτρα (όπως τα δικά μας). Χρησιμοποιούν μεν λάμπες Xenon αλλά όχι απλές Η7, Η1, Η3, Η4 όπως θα περίμενε κανείς, αλλά λάμπες Xenon D2R.
Αυτές οι λάμπες (οι οποίες είναι ίδιας τεχνολογίας και σχεδίασης με τις λάμπες D2S - πρώτης εργοστασιακής τοποθέτησης - έχουν στο πλάι τους κάποιες "γραμμές" υδραργύρου οι οποίες σκιάζουν τα τμήματα της λάμπας από τα οποία θα μπορούσε να ξεφύγει ενοχλητική προς τους απέναντι οδηγούς ακτινοβολία. Αυτές οι λάμπες σε συνδυασμό με κατάλληλης εστίασης προβολείς δίνουν ένα άριστο αποτέλεσμα τόσο σαν φωτεινότητα όσο και σαν ενόχληση (καμία). Δυστυχώς όμως, οι λάμπες D2R έχουν αφενός μεν άλλη βάση (από Η7, Η1, Η3, Η4) αλλά και άλλο σημείο εστίασης, οπότε απαιτούν ειδικά μελετημένο προβολέα εστίασης κι επομένως δεν τοποθετούνται οπουδήποτε.
|